צילום רחם בשיטת ExEm Foam

ExEm Foam – בדיקה אלטרנטיבית לצילום רחם לנשים שאובחנו כסובלות מבעיות פריון

למי מיועדת הבדיקה?
נשים רבות הפונות לטיפולי פריון, מאובחנות כסובלות מאי פריון מכאני על רקע חסימה בחצוצרה אחת או בשתי החצוצרות. חסימה שכזאת יכולה להיגרם מתהליך זיהומי, מהריון, הפלה (טבעית או מגרידה), אנדומטריוזיס (Endometriosis) או מהידבקויות בחלל הבטן והאגן לאחר ניתוחים או תהליכים דלקתיים. צילום הרחם מהווה עד היום את שיטת הבדיקה הנפוצה בישראל.
הבדיקה מומלצת לכל הנשים העוברות בירור לאי פריון, אך יעילה ומומלצת גם במקרים של דימומים בלתי סדירים ודימומים מוגברים בנשים בגיל המעבר. זאת בשל יכולתה המדויקת להדגים את חלל הרחם.

מהו התכשיר החדש ומהי הפרוצדורה?
ExEm foam הינו ג'ל המכיל צלולוז, גליצרול ומים מזוקקים. השילוב בין הנוזל המימי והחומר הכימי יוצר תמונה מצויינת לצפייה בהדמית האולטרה סאונד. הבדיקה הינה תחליף מודרני לצילום הרחם ומבוצעת באמצעות אולטרה סאונד וגינלי. זו בדיקה המאפשרת קבלת מידע אמין על תקינות חלל הרחם והחצוצרות ללא צורך בהזלפת חומר המבוסס על יוד ושימוש בקרינת רנטגן.
בעת הבדיקה מתקבל מידע רב נוסף על אברי האגן השונים, מידע שאינו ניתן להערכה בעת ביצוע צילום הרחם.
יתרון נוסף הוא שאת הבדיקה החדשה ניתן לבצע בכל במרפאה.

מהם יתרונות הבדיקה?

  • אחוז דיוק ואבחנה מעולים (לפחות כמו צילום רחם) עם יכולת שליטה על מינון החומר המוזרק.
  • פעולה פשוטה וקלה בחומר ג'ל קצפי ללא תופעות לוואי משמעותיות.
  • אין צורך בשימוש בקרינה או בתכשיר רנטגני המבוסס על יוד.
  • הבדיקה יחסית אינה כואבת. במספר מחקרים שהשוו את רמת הכאב VAS בין הבדיקות הודגם שמדובר ב50% ירידה בכאב ביחס לצילום רחם.
  • לרוב אין צורך לתפוס את צוואר הרחם באמצעות מכשיר צובת (קוגלצנז). במקום זאת משתמשים בצנתר דק עם בלון קטן בקצה.
  • אין צורך במכון רנטגן (כמו בצילום רחם) ולכן הבדיקה ניתנת לביצוע בכל מקום.
  • בזמן הבדיקה מבצעים אולטרסאונד וגינלי וכך ניתן לוודא שמוצא החצוצרות הנו מול השחלות (כלומר, כפי שצריך להיות), פרט חשוב אשר לא ניתן להעריכו בעת צילום רחם מכיוון שהשחלות אינן מודגמות ברנטגן.
  • פענוח הבדיקה נעשה על ידי הרופא המבצע וכולל מתן תשובה כתובה ומפורטת לרופא המטפל, מיד בתום הבדיקה. בנוסף, מקבלת כל נבדקת תמונות של הבדיקה ודיסק בו ניתן לראות את המעבר הדינמי של הנוזל הן בחלל הרחם והן בחצוצרות.

כבר בוצעו מעל 300 אלף פעולות במעל 50 מדינות.
את הבדיקה מבצע ד"ר אור יריב במרפאתו במרכז הרפואי מדיקל השרון בכפר סבא.

הבדיקה מורכבת משני חלקים ראשית מדגימים את חלל הרחם על ידי הזלפת מים פיזיולוגיים – סליין, תוך כדי הדמיה סימולטנית בעזרת האולטרה סאונד, חלק הקרוי הידרוסונוגרפיה. לאחר מכן מדגימים את החצוצרות ומידת פתיחותן (על ידי הזלפת תמיסת ExEm Foam הפיזור שלה דרך שתי החצוצרות אל מול השחלות).
על־ידי אטימת צוואר הרחם עם בלון קטן וניפוח החלל עם 10-5 סמ”ק של תמיסת מלח (saline) ניתן להדגים היטב את חלל הרחם כ"בלון" שחור. אם קיים ממצא כלשהו בחלל זה, הוא ייראה כפגם מילוי לבן על רקע החלל השחור.
לאחר שמסיימים להדגים את חלל הרחם, ניתן להדגים את החצוצרות על־ידי הזלפת חומר הקרוי ExEm foam. זהו ג'ל אשר ניתן לצפות בו בעזרת האולטרסאונד הוגינלי.
מדובר, אפוא, בחלופה מודרנית לצילום הרחם המסורתי.

לקבלת ייעוץ וקביעת תור מלאו פרטים
או התקשרו: 054-8038709